برج تقطیر سینی دار استیل چیست

در این مطلب درباره برج تقطیر سینی دار استیل و طراحی برج تقطیر سینی دار استیل چگونگی عملکرد و جزئیات یک برج تقطیر و خوراک برج‌های تقطیر می پردازیم تقطیر یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشهای جداسازی است و بر اساس توزیع اجزاء بین دو فاز مایع و گاز است. در واقع تقطیر یکی از رایج ترین روش‌های جداسازی مواد از یکدیگر به دلیل تفاوت در نقطه جوش است. تقطیر یک فرایند فیزیکی برای جداسازی اجسام با دمای جوش است. پس از نمک زدایی، نفت خام وارد ستون تقطیر می‌شود. که در آن تقطیر کسری هیدروکربن ها را به جریان‌های جداگانه، برش‌ها یا بخش‌ها جدا می‌کند. برای عملکرد بهینه ستون برج تقطیرسینی دار استیل، کنترل کننده‌های سطح باید با وقوع کف، حباب زدن و درجه حرارت متوسط ​​تا زیاد مقابله کنند.

 

ستون تقطیر برج تقطیر

برای مشاوره و یا خرید با مبدل سازان کیمیا تماس حاصل نمایید.

انواع محصولات برج تقطیر

فرآورده های پالایشگاه به منظور سنگین نور هستند، به ترتیب:

  • گاز مایع
  • بنزین
  • نفتا
  • نفت سفید و سوخت جت مرتبط
  • دیزل
  • سوخت
  • روغن های نفتی
  • پارافین
  • آسفالت و قیر
  • کک
  • گوگرد

 

خوراک برج تقطیر

مخلوط ورودی به برج، که ممکن است مایع، گاز یا مخلوطی از مایع و گاز باشد، خوراک است. معمولاً محل تغذیه در نقطه مشخصی از برج است که از قبل تعیین شده است. در برج تقطیر سینی دار استیل، محل تغذیه را سینی خوراک می گویند. یکی از ویژگی‌های مهم سینی غذا مطابقت اجزای مورد نظر با خوراک از نظر دما و ترکیب نسبی (کسر مولی) است. البته ورودی خوراک بستگی به وضعیت فیزیکی خوراک دارد. معمولاً اگر خوراک مایع باشد ، همراه با مایعی که از بالای سینی جاری می شود، وارد سینی برج تقطیر سینی دار استیل تغذیه می شود. اگر خوراک بخار است ، معمولاً از سینی زیر تغذیه وارد می شود. اگر خوراک مخلوطی از مایع و بخار است، توصیه می شود ابتدا فاز مایع و بخار را جدا کرده و سپس به روشی که گفته شد خوراک را وارد برج کنید.

 

برج تقطیر الکل و اتانول

سینی برج چگونه عمل میکند

به طور کلی، فرایندی که در برج تقطیر سینی دار اتفاق می افتد، فرایند جداسازی مواد است. همانطور که در بالا ذکر شد، این فرایند به طور مستقیم یا غیر مستقیم انجام می‌شود. در فرآیند تقطیر منبع گرما، گرمای لازم برای تقطیر و جداسازی مواد محلول را تأمین می‌کند. بخار بالا آمده از برج از بالای برج به پایین برج حرکت می‌کند و باعث تماس مستقیم با سینی ها می‌شود. این تماس باعث افزایش دمای مایع روی سینی می‌شود و در نهایت باعث می‌شود دمای مایع به دمای حباب نزدیک شود. با رسیدن مایع به دمای حباب، اولین ذرات بخار به تدریج تولید می شوند، که بخار غنی از ماده فرار است (ماده ای که نقطه جوش پایین تر یا فشار بیشتری دارد). از سوی دیگر، در مرحله بخار، موادی که نقطه جوش پایینی دارند تحت مایع شدن قرار می‌گیرند و در مرحله مایع به سمت پایین برج حرکت می‌کنند. مهمترین عملکرد یک برج ایجاد یک نقطه تماس مناسب بین فازهای بخار و مایع است. هرچه سطح تماس بیشتر باشد، عملکرد جداسازی بالاتر است. البته رژیم جریان سیال روی سینی نیز یکی از عوامل مهم در عملکرد برج است.

 

اجزای اصلی برج تقطیر

 نازل: محل اتصال لوله های ورودی و خروجی به برج تقطیر اشاره می‌شود.

رفلاکس کل: مخزن رفلاکس برای جمع آوری محصولات سرد شده در بالای برج تقطیر استفاده می‌شود.

دیگ بخار : Reboiler، که معمولاً در انتهای برج و در کنار آن قرار می‌گیرند، وظیفه تأمین گرما یا انرژی برای تقطیر را بر عهده دارند. عموماً دیگ بخار یک مرحله تعادل تقطیر محسوب می‌شود و به عنوان سینی در برج‌های سینی در نظر گرفته می‌شود.

کندانسور : نقش کندانسور در واقع تبدیل بخارات از عملیات حرارتی ترکیبی به مایع است.

به طور کلی ، کندانسورها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. خازن

  2. کندانسور جزئی

اگر تمام بخار بالای برج تقطیر سینی دار استیل به مایع تبدیل شود و بخشی از آن وارد برج شود و قسمت دیگر وارد مخزن جمع آوری شود، تراکم کلی انجام می‌شود. اما اگر قسمتی از بخارها مایع باشند و قسمت دیگر به صورت بخار از کندانسور خارج شود به آن کندانسور جزئی می‌گویند. در کتاب‌های مرجع، راهنمای انتخاب نوع کندانسور با ضرایب انتقال حرارت کندانسور ارائه شده است.

برای مشاوره و یا خرید با مبدل سازان کیمیا تماس حاصل نمایید.

برج های بسته بندی شده

  •  حاوی قطعاتی به نام پرکننده است.
  • فاز مایع از بالا و بخار از پایین به برج وارد می‌شود.
  • در فرآیندهای جذب و تقطیر استفاده می‌شود.
  • برج ها به دو صورت منظم و نامنظم پر می‌شوند.
  • راندمان بالا برای افت فشار بیشتر.
  • افزایش میزان جدایی.
  • ارتقاء کوتاهتر در یک فرایند خاص نسبت به سینی برج.

 

انواع مختلف جداکننده ها

جدا کننده‌ها برای جداسازی مراحل مختلف مخلوط شده استفاده می شوند. به طور کلی، عامل اساسی در جداسازی فازهای مایع تفاوت چگالی مواد است.

دیگ بخار: تجهیزات برای تأمین بخار و گرما در پایین برج تقطیر سینی دار استفاده می‌شود. بازسازی کننده‌ها عمدتا مبدل‌های پوسته و لوله هستند. مایع انتهای ستون تقطیر در ریبویلر گرم شده و به صورت بخار به برج منتقل می‌شود. بخار آب، گاز و مایعات دیگر به عنوان یک ماده مشترک استفاده می‌شود.

 

خط تولید اتانول 96%

 

پمپ: از پمپ‌ها برای انتقال مایع در ارتفاع بالا و مایعات با گرانروی بالا استفاده می‌شود. به این ترتیب می توان از پمپ در نقاط مختلف واحد برای انتقال مایعات استفاده کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *