فیلتر شنی را بشناسیم

فیلتر شنی به عنوان پرکاربرد ترین تجهیزات در جدا سازی املاح معلق و ذرات داخل آب به شمار می آید. این فیلتر در مدل های افقی (خوابیده) و عمودی (ایستاده) و شکل های ظاهری استوانه و کروی طراحی و ساخته می شود. با رنگ بدنه سند بلاست (ضد زنگ و ضد خوردگی)؛ مبدل سازان کیمیا بزرگترین و بروز ترین واحد ساخت فیلتر های شنی در غرب تهران است.
این دستگاه قادر  است ذرات داخل آب، تا قطر ۸۰ میکرون را از آب جدا نماید.
از فیلتر کربنی جهت حذف مواد رنگی داخل آب، بو و طعم آّب معمولا بعد از فیلتر شنی نصب می گردد. برای شفافی کردن رنگ آب استخر یکی از دستگاه فیلتر شنی تحت فشار  استفاده می شود.که با تامین فشار مورد نیاز در حذف ذرات داخل آب و جدا سازی املاح آب کمک می کند.
در فیلترهای استخر شنا، آب به وسیله پمپ از داخل استخر و کف شور استخر به فیلتر تحت فشار هدایت می شود،
و پس از تصفیه مجدد به استخر بازگشت داده می شود. و این روند بصورت دوار (چرخشی) است که آب داخل استخر تمیز بماند.
اصول سایز دانه بندی سیلیس با مورد استفاده آن تعین می شود. سایز سیلیس برای آب استخر بین قطر ۵/۰ تا ۵/۱ لایه بالای / لایه میانی ۵/۱ تا ۳/ لایه زیر ۵ تا ۳ میلی متر در نظر گرفته می شود.
در کف مخزن نازل فیلتر شنی به یک صفحه جداگانه بنام صفحه نازل متصل شده است، که کار این صفحه جلوگیری از خروج سیلیس می باشد.
شیار خروجی این نازلها حدود ۵/۰ میلی متر است. معمولا ۱/۳ را جهت معلق بودن املاح خالی می گذارند. تا زمان پس شویی را بالاتر ببرند .

پس شویی فیلتر شنی

پس شویی در فیلتر شنی، پس از اینکه نشانگر های فشار در ورودی و خروجی افت  ۰/۵ بار را نشان دهند زمان بگواش فرا رسیده است.
این کار به راحتی امکان پذیر می باشد و از طریق باز و بسته کردن شیر های تهویه شده قابل انجام می باشد.
فیلتر شنی معمولا به صورت چهار فلکه می باشد. که در عمل تصفیه دو عدد شیر باز و دو عدد شیر بسته می باشد و هنگامی که نیاز به بکواش داشته باشد عمل باز و بسته کردن به صورت برعکس تصفیه صورت می گیرد.

شستشوی بستر فیلتر همراه با آب و هوا

برای شستشوی یا همان شستشوی بستر فیلتر شنی با آب و هوا  ابتدا در حدود ۶ تا ۷ متر مکعب آب برای هر متر مربع را از پایین فیلتر شنی  می بایست وارد فیلتر شنی کرد تا موجب به هم خوردن اجزایی که در  بستر فیلتر شود و مواد چسبنده و ذرات در بستر را از هم جدا کند در مرحله بعد با وارد نمودن جریان هوا با آب صاف شده از پایین فیلتر شنی ذرات جدا شده از لابه لای بستر فیلتر شنی به بیرون هدایت می شوند برای ارزیابی مفید عملکرد فرآیند شستشو ذرات داخل آب پساب حاصل از شستشوی در فواصل مختلف مشخص و پس از روشن شدن عمل شستشو اندازه‌گیری می‌شود به عمل شستشوی معکوس تا شفاف شدن آب خروجی ادامه می یابد.
این عمل معمولا” در فیلتر شنی هایی که دارای سطح فیلتراسیون بالا می باشند و هدر رفت آب در شستشو زیاد می باشد مورد استفاده می باشد

زمان تعویض سیلیس

سازنده بنابر کیفیت سیلیس در  زمانی بین ۳ تا ۵ سال را جهت تعویض آنها پیش نهاد می دهند که با توجه به درست کار کردن و استفاده صحیح از فیلتر شنی و با توجه به پس شویی به موقع طول عمر سیلیس هم افزایش پیدا می کند. و می توان عمر سیلیس را تا ۱۰ سال هم برساند.
مقدار سیلیس درون مخزن می بایست ۱/۳ حجم مخزن خالی باشد. تا جا برای معلق بودن املاح درون فیلتر داشته باشد.
که متاسفانه همیشه این برداشت غلط وجود دارد که هر چقدر مقدار سیلیس فیلتر شنی بیشتر باشد.بهتر است که کاملا” اشتباه می باشد.

فیلتر مدل افقی

فیلتر شنی به صورت افقی اصولا” برای تصفیه خانه های آب شهری و صنعتی با ظرفیت های بالا ساخته می شود.
استفاده از این نوع از فیلتر های شنی در مقایسه با نوع عمودی آنها از نظر کارایی و قیمت مقرون به صرفه تر می باشد.
معمولا” فیلتر های شنی (۶۵ مترمکعب در شبانه روز) را به صورت عمودی و ظرفیت بالاتر را به صورت افقی طراحی می کنند.
این نوع از فیلتر به دو صورت تک بستر و دو بستر شارژ می شوند که در صورتی که فقط با لایه بندی سنگ سیلیس شارژ گردند تک بستر و هر گاه با دو لایه سیلیس و یا ( کربن. گارنیت . آنتراسیت) شارژ گردند.
دو بستر (Multi Media Horzonital Sand Filter)) گفته می شوند.
معمولا” جهت پس شویی فیلتر شنی افقی از ترکیب آب و هوا برای شستشو بهتر و جلوگیری از هدر رفت آب استفاده می شود

پارامتر عملیاتی

فیلتر شنی تحت فشار معمولا در فشار کاری ۲ تا ۵ bar کار می کند. افت فشار در بستر سیلیس خیلی کم است پارامترهای فراوانی بر سرعت روی فیلتر شنی تاثیر دارد که می تواند بروی بستر آن تاثیر بگذارد. آلوم ماده منعقده کننده ای است که معمولا قبل از فیلتر به داخل آب استخر تزریق می کنند. تا به خوبی مواد معلق آب را منعقد می کند .
در ورودی و خروجی فیلتر شنی می بایست از دو عدد گیج نشانگر فشار نصب گردد تا به خوبی بتوان از زمانبدی بگ واش اطلاع کسب کرد.

ویژگی فیلتر تحت فشار شرکت مبدل سازان کیمیا

تحمل فشار تست ۰ تا ۱۰ بار
تجهیز به شیرهای هوا گیری و فشارسنج
سند بلاست فیلتر شنی و رنگ آمیزی اپوکسی با ضخامت ۱۸۰میکرونفیلتر شنی
استفاده از سیلیس با خلوص ۹۹ درصد
انواع فیلتر شنی ساخت شرکت مبدل سازان کیمیا به ترتیب زیر می باشد.

 

  • فیلترهای شنی گرانشی
  • فیلتر تحت فشار
  • فیلتر  شنی و ماسه ای بالا رونده
  • فیلتر شنی FRP
  • فیلتر شنی فلزی
فیلتر شنی به عنوان اولیه مرحله در تصفیه آب صنعتی در جهت حذف ذرات داخل آب ذرات معلق فیزیکی موجود در آب تا قطر ۸۰ میکرون را دارا می باشد.
و فیلتر های کربنی جهت حذف رنگ,بو,طعم آب بعد از آن نصب می گردد. در سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس یکی از اصلی ترین آیتم های تصفیه استفاده از فیلتر شنی و کربنی به عنوان پیش تصفیه می باشد.

انواع شیرها :

  • شیر پروانه ای و فلکه ای به صورت چهار فلکه خطی یا موازی
  • شیر دستی چهار کاره با قابلیت نصب از بالا و بغل
  • شیر چند کاره تمام اتوماتیک با قابلیت تنظیم زمانی و گذر آب
تفاوت شیر فیلتر شنی در کارایی آنها می باشد. هر کدام دارای پارامترهای مثبت و منفی می باشند. مثلا در لوله کشی ها در سایز بالا استفاده از شیر پروانه ای کاربری را برای اپراتور آسانتر از نوع فلکه ای آن می کند. شیرهای پروانه ای قابلیت نصب سیستم اتوماتیک را هم دارا می باشد.
شیرهای اتوماتیک فیلتر شنی هم که خود قابل برنامه ریزی هم بر حسب مقدار گذر آّب و هم بر اساس تنظیم زمان کار فیلتر می باشد. شرکت اطلس آب طبق درخواست مشتری و بنا بر نیاز مبادرت به طراحی فیلتر شنی و لوله کشی آنها می نماید.

تفاوت کارکرد فیلتر  فلزی با فیلتر FRP

تفاوت در نوع کارکرد فیلتر شنی و کربنی فلزی با مشابه FRP همیشه یکی از سوال است که جهت تهیه برای خریدار پیش می آید. هر کدام از این فیلترها داری پارامترهای مثبت و منفی در فرآیند و طول عمر آنها می باشد. که از جمله آنها سطح فیلتراسیون در فیلتر می باشد.
در فیلتر شنی فلزی به دلیل داشتن صفحه نازل که نازلها بر روی آن نصب می باشند همیشه سطح فیلتراسیون بیشتری به دلیل پخش بودن نازل نصبت به فیلتر شنیFRP دارد.
و همیشه آب تصفیه شده در این نوع فیلتر زلال تر می باشد.
ولی یکی از دلیل انتخاب فیلتر شنی FRP که خیلی هم به آن چه از سوی خریدار فیلتر شنی و چه فروشنده تاکید می شود.
ضد زنگ زدن آنها به دلیل داشتن لایه پلی اتیلن داخلی می باشد. که اگر از سوی شرکت های سازنده در رنگ آمیزی آنها دقت کافی شود و پس از سند بلاست رنگ آمیزی شود حداقل تا ۱۵ سال و تا رنگ آمیزی مجدد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

انواع کاربرد فیلتر شنی و کربنی

  • تصفیه آب و فاضلاب
  • صنایع کشاورزی
  • صنایع شیلات
  • تاسیسات موتورخانه
  • استخرهای شنا,تفریحی,آبنما و آکواریوم های بزرگ 

 

عوامل موثر در انتخاب

از آنجایی که فیلترهای شنی در صنعت کاربرد فراوانی دارند. و در هنگامی که حجم مورد نیاز تصفیه بالا باشد و با توجه به پایین در آوردن میزان هزینه های جانبی و سرمایه گذاری اولیه که می بایست آب با کیفیت بالایی تولید شود. از فیلترهای شنی به صورت ثقلی می بایست استفاده شود. فیلتر شنی به صورت ثقلی از آنجایی که نیاز به پمپ و مصرف انرژی ندارند در مصارف تولید با حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
در مورد ۱ کیفیت آب خروجی از فیلتر شنی به عواملی همچون دمای آب و نوع مواد معلق موجود درون آب میکروبی بودن آب و همچنین کلوییدی بودن آب بستگی دارد. یکی از نکات اساسی در انتخاب فیلتر شنی می توان به مواردی همچون نوع استفاده فیلتر شنی جهت تصفیه آب اشاره کرد که فیلتر شنی جهت چه نوع تصفیه ای می بایست خریداری گردد.
به عنوان مثال دانه بندی سیلیس در فیلتر شنی جهت استفاده در استخر با فیلتر شنی جهت فیلتراسیون آب چاه و یا رودخانه با هم متفاوت می باشند. و یا از نظر متریال فیلتر شنی به عنوان مثال جهت استفاده در دارو سازی با سایر موارد متفاوت می باشد که در دارو سازی و صنایع غذایی می بایست از استیل ۳۱۶L استفاده گردد. و یا در موارد استفاده دریایی می بایست ار نوع FRP استفاده کرد به دلیل خورندگی آب دریا

محاسبه

جهت استفاده بهینه و عملکرد مطلوب فیلتر شنی می بایست در محاسبه آن نکات مهم و کاربردی در نظر گرفته شود تا بهترین عملکرد و استفاده را در زمان کارکرد ارایه نماید که بر حسب سرعت خطی و همچنین نوع استفاه ار فیلتر میتوان به خوبی در زمان ساخت فیلتر شنی آن را مورد نظر قرار داد.
به عنوان مثال اگر فیلتر شنی جهت استفاده در تصفیه کردن آب استخر باشد می بایست محاسبه فیلتر شنی به گونه ای باشد که کل آب استخر در ۲۴ساعت نهایتا” با ۸ساعت کارکرد فیلتر یکبار آب از داخل آن گذر کند ، حجم آب درون استخر ۱۰۰ مترمکعب در نظر گرفته شود فیلتر می بایست ظرفیت گذر ۸ مترمکعب را داشته باشد.

عوامل مهم در طراحی و محاسبه :

  • میزان آب مصرفی در ساعت
  • کیفیت آب خام و آب تصفیه شده
  • مصرف آب تولیدی
  • نوع فیلتر شنی
  • فیلتر شنی استخری
 فیلتر شنی مخصوص تصفیه  آب استخر جهت تازه و شفاف نگه داشتن آب استخر مورد استفاده قرار می گیرد.و به عبارتی برای جلوگیری از سبز شدن و ذرات داخل آب آب  نیاز به فیلتر کردن آب استخر می باشد. فیلتر شنی استخری  به صورت فلزی بهترین گزینه در بین انواع فیلتر  برای تصفیه آب استخر می باشد.
در استخرهای شنا به دلیل زیاد بودن آب استخر و تنظیم دما تعویض کردن آب استخر اصولی نمی باشد از این سو آب استخر نیاز به تصفیه دارد.
در مرحله تصفیه آب استخر  آب به وسیله کف شور های کف استخر و اسکیمر که در سطح استخر طراحی می گردد آب به وسیله پمپ به فیلتر شنی استخری هدایت می گردد.
 و پس از گذر از لایه های سیلیس باعث می شود املاح معلق و ذرات داخل آب موجود درون آب در لایه های بالایی (سنگ سیلیس ریز) و باقی ماندن درون آن فیلتر شنی باعث شفافیت و زلالی آب استخر می گردد. انتخاب نوع فیلتر بستگی به نوع استخر و حجم آب آن دارد.
معمولا” ظرفیت فیلتر شنی را طوری محاسبه می کنند که آب درون استخر هر۸تا۱۰ ساعت یکبار می بایست از درون فیلتر استخر گذر کند تا عمل تصفیه به خوبی انجام شود. بهترین فشار برای کارکرد بهینه فیلتر فشار بین ۳ الی ۴ اتمسفر می باشد.
و با اختلاف ۰/۵ بار در نشانگر فشار که در ورودی و خروجی نصب می گردد زمان بگ واش آن فرا رسیده است. فیلتر شنی استخری در چند مدل فلزی، گالوانیزه، استیل،  FRP، در بازار موجود می باشد.

فیلتر گالوانیزه

ورق گالوانیزه در اصل همان ورق سیاه با  آلیاژST37 می باشد که به وسیله فلز روی پوشیده می شود که در مقابل خوردگی و زنگ زدی از مقاوت بالایی برخوردار می باشد.
که از نظر ظاهر نیز به سه نوع گل ریز گل درشت و ساده تقسیم می شود. که در مقابله با آب و هوا و در مقابله با ضرب خوردگی و سایش در مقایسه با نوع ورق رنگ شده از مقاوت و طول عمر بالاتری برخوردار می باشد. استفاده از این نوع ورق در ساخت فیلتر شنی نیز رواج زیادی پیدا کرده است.
فیلتر شنی گالوانیزه این نوع ورق ساخته می شود که به دلیل پوشش گالوانیزه که در روی ورق هست طول عمر بالاتری در مقایسه با نوع فیلتر های شنی فلزی با پوشش اپوکسی دارد.
که در اینجا می بایست به این نکته اشاره کرد که اگر با ورق سیاه به درستی تمیز کاری و سند بلاست شود از طول عمر بالاتری به نصبت نوع گالوانیزه خود برخوردار می باشد.
قیمت فیلتر شنی گالوانیزه به نصب نوع فلزی با پوشش اپوکسی آن گرانتر می باشد. که باز هم این اختلاف قیمت در نوع گرم و سرد بودن گالوانیزه هم متفاوت می باشد. یعنی قیمت فیلتر شنی گالوانیزه را نوع سرد و یا گرم بودن پوشش مشخص می کند.
در فیلتر فلزی تمامی نقاط جوشکاری شده از داخل پس از تمیز کاری با پوشش اپوکسی رنگ آمیزی می شود و از خارج مخزن با رنگ روغنی رنگ آمیزی می شود. تا از خوردگی نقاط جوش جلوگیری شود. از فیلتر شنی گالوانیزهبه دلیل مقاومت بالا در برابر کلر در استخر های شنا بیشتر استفاده می شود.
در کنار امتیاز مثبتی که این مدل دارد. دارای یک سری نکات منفی هم می باشد که از جمله آنها می توان به غیر قابل رنگ آمیزی بودن  پس از گذشت مدت زمان و فرسوده شدن رویه گالوانیزه آن که پس از مدتی طبیعی نیز می باشد نیز هست.

فیلتر تحت فشار

ساختار فیلتر شنی تحت فشار به صورت یک مخزن استوانه ای شکل می باشد در طراحی و ساخت این نوع از فیلتر نکاتی که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد جا نمایی نازل های آب جمع کن و آب پخش کن می باشد که در بالا و پایین فیلتر نصب می گردد نازل در این دستگاه کار پخش کردن آب در زمان عمل تصفیه و بگواش را انجام می دهد.
طراحی این نوع از فیلتر به صورتی می باشد که آب می تواند با فشار ۴ تا ۵ بار بهترین عملکرد را در حذف مواد جامد محلول درون آب و رفع ذرات داخل آب را دارا باشد.
معمولا برای ساخت فیلتر شنی تحت فشار از ورق سیاه ,گالوانیزه, و در مواردی خاص از نوع استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ بنا به نوع کاربرد و منطقه جغرافیایی نصب متفاوت می باشد.استفاده می‌شود تا بتواند فیلتر فشار اعمالی را جهت عملکرد بهینه به خوبی تحمل نماید فیلترها توانایی نصب شیر اتومات و دستی را دارا می باشد.

 

طراحی

برای طراحی دستگاه می بایست به چند فاکتور مهم توجه کرد که مهمترین این فاکتورها در ابتدا نوع استفاده فیلتر شنی می باشد که جهت چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد.
TSS و NTU دو تا از عوامل مهم در طراحی می باشد. در مرحله بعد سرعت خطی آب می باشد.
معمولا” فیلتر ها برای استفاده در استخر را طوری محاسبه می کنند که در ۶ الی ۸ ساعت کارکرد آب استخر را تصفیه کند.

ساخت

جهت طراحی و ساخت فیلتر شنی به چند نکته اساسی را برای طول عمر بالاتر بردن کیفیت آن باید در نظر گرفت ابتدا می بایست از موارد استفاده از فیلتر را بدانیم یعنی اینکه برای چه کاری می بایست استفاده شود.
به عنوان مثال برای مواردی که از آن برای تصفیه آب با صنایع دارویی و غذایی استفاده شود حتما” می بایست از ورق استیل با گرید صنایع غذایی باید استفاده شود ولی برای استفاده در استخر شنا و بهتر از از فیلتر شنی گالوانیزه به دلیل مرغوب بودن قیمت استفاده شود. یا در مکانهای که مشکل اپراتوری دارند بهتر است از شیر های که قابلیت برنامه ریزی را دارا می باشند استفاده شود.
از دیگر مواردی که در طراحی  می بایست مورد استفاده قرار گیرد این است که آب ورودی بهتر است یک آنالیز کلی داشته باشیم به عنوان مثال در مواقعی که آب دارای TDS بالا باشد یا شوری در آن بیشتر از حد معمول باشد بهتر است که فیلتر FRP استفاده شود چرا که به دلیل اینکه در اینگونه از فیلتر لایه داخلی آن از مواد پلی اتیلن ساخته شده است در اینگونه وارد از طول عمر بیشتری بر خوردار است .
که از مهمترین آنها می توان به مواردی همچون:
۱- نوع استفاده ۲- میزان ظرفیت آب تولید شده ۳- نوع آب ورودی ۴-نوع و سایز لوله کشی را باید در زمان ساخت درنظر گرفته شود.
در طراحی و ساخت این موارد در تعیین قیمت اثر گذار می باشد. فیلتر برای عملکرد بهتر و طول عمر دستگاه می بایست به نکات یاد شده در طراحی و ساخت فیلتر شنی توجه ویژه کرد. شرکت اطلس آب با رعایت نکات استاندارد ASME در پرس لبه عدسی. نوع ورق. جوشکاری. رنگ آمیزی و لوله کشی می باشد.

نصب و راه اندازی

  1. ابتدا زیر ساخت دستگاه را آماده نمایید در صورت بزرگ بودن مخزن حتما” از فونداسیون استفاده شود
  2. از تراز بودن محل نصب  فیلتر شنی مطمئن شوید.
  3. لوله کشی های ورودی و خروجی دستگاه نصب شود
  4. فلنج ها باز شود. و در ابتدا سیلیس درشت تا زیر فلنج تخلیه به صورت یکنواخت پر شود.
  5. سپس فلنج تخلیه را به همراه واشر به خوبی و محکم ببندید
  6. الباقی سیلیس مطابق با دانه بندی ریخته شود
  7. طریقه راه اندازی فیلتر شنی

 

پس از نصب دستگاه جهت راه اندازی به ترتیب زیر عمل کنید.
  1. در  زمانی که طراحی فیلتر با لوله کشی ۴ فلکه باشد عملکرد شیرها به صورت دو به دو می باشد.
  2. در زمان تصفیه ابتدا حالت شیر فیلتر شنی را در حالت بگواش قرار دهید فقط (۲و۳باز) و (۴و۱بسته) در این حالت آب از قسمت زیر فیلتر شنی  وارد می شود و از لابه لای سیلیس ها به طرف فاضلاب هدایت می شود.  با این عمل خاک ابتدایی سیلیس شسته می شود. اینگونه از عملکرد جهت فیلتر شنی با لوله کشی ۴فلکه می باشد ولی در مواردی که از ۵ شیر استفاده از شیر ۵جهت شستشوی تند استفاده می شود که حالت پس از عمل بگواش صورت می گیرد و باعث می شود آبی که در ورودی به به فیلتر اگر دچار املاح باشد آن را پس از عمل پس شویی از لا به لای سنگ سیلیس خارج کرد.
  3. پس از شفاف شدن آب خروجی از بگواش حالت باز و بسته بودن شیرها را بر عکس کرده تا فیلتر آماده عمل تصفیه گردد
  4. شیر هوا گیری بالای مخزن را باز کرده تا هوای داخل مخزن به خوبی تخلیه گردد.

 نکات مهم نگهداری

  • حداقل دمای محیط نصب باید ۵ درجه سانتیگراد باشد.
  • به زمانبندی شستشوی ثانویه فیلتر شنی توجه گردد.
  • هنگام حمل دستگاه احتیاط کامل صورت گیرد.
  • به نکات ایمنی سازنده توجه شود
  • برای عملکرد بهتر و شوک به هنگام تعویض حالت شیرها پمپ آب ورودی خاموش باشد.
  • پمپ با هد و دبی مناسب انتخاب گردد
  • بهترین حالت کارکرد بین ۳ الی ۵ بار می باشد
  • اگر در ورودی فشار بیش از حد می باشد حتما” از فشار شکن استفاده شود
  • در مدت زمان طولانی که از فیلتر شنی استفاده نمی شود آب درون فیلتر تخلیه شود.
  • شیرها به صورت مستمر چک شود.
  • از اسید برای شستشوی سنگ سیلیس استفاده نشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *