آشنایی با فیلتر ها

هزاران سال است که از فیلتر ها برای کاهش سطح خاک، زنگ زدگی، مواد معلق و سایر ناخالصی های موجود در آب استفاده می‌شود. این با عبور دادن آب ورودی کثیف (تأثیرگذار) از طریق یک فیلتر صاف به دست می آید. با عبور آب از رسانه، ناخالصی ها در مواد رسانه فیلتر نگه داشته می‌شوند. بسته به ماهیت ناخالصی ها و رسانه ها، چندین مکانیسم مختلف فیزیکی و شیمیایی در از بین بردن ناخالصی های آب فعال هستند.
برخی از تجهیزات مورد استفاده برای استفاده از این مکانیسم ها با گذشت زمان به طرز چشمگیری تغییر کرده است.
سایر سیستم ها، مانند فیلتر های عمق، دستخوش تغییرات بسیار اندکی شده اند. سازوکارهای بنیادی جسمی و شیمیایی که در طول تصفیه رخ می دهند ، طی سالها بهتر درک شده اند. این پیشرفت ها بهینه سازی حذف ناخالصی ها از آب را امکان پذیر ساخته است.

فیلتر های شن و ماسه

انسداد: حذف به دلیل اندازه ذرات ناخالصی. تصفیه مواد جامد معلق توسط انسداد ذرات را بر اساس اندازه از بین می برد. به دلیل عدم توانایی عبور در منافذ سدی از نوعی ، ذرات مسدود شده یا عقب نگه داشته می شوند. این مانع ممکن است بستر بسته بندی شده ای از ماسه ، یک تشک فیبر یا سطح غشایی باشد.
فیلتراسیون توسط انسداد غالباً “فیلتراسیون سطح” نامیده می شود ، زیرا در سطح رسانه فیلتر صورت می گیرد.
فیلتر های ماسه و چند رسانه ای برخی از فیلتر هایی هستند که بر روی این اصل کار می کنند.

فیلتر های کربن فعال

کاهش: حذف کلر باقیمانده از طریق تبدیل به یون های کلرید در حضور رسانه کربن فعال. کلر اغلب به عنوان یک ماده شیمیایی درمانی (به عنوان مثال برای ضد عفونی) به آب اضافه می شود و برخی از کلر باقیمانده پس از اتمام درمان ممکن است در آب باقی بماند. کلر باقیمانده مقدار کلر آزاد و ترکیبی است که پس از مدت زمان تماس مشخص در آب باقی می ماند.
کلر باقیمانده موجود ، کلر موجود در آب به عنوان یونهای اسید هیپوکلره و هیپوکلریت است. کلرزاسیون کلر باقیمانده را بطور کامل یا کاملاً کاهش می دهد.
کربن فعال به دلیل مساحت زیاد و واکنش فوق از ظرفیت تقریبا نامحدودی برای حذف کلر برخوردار است.
کربن فعال نوعی خاص از کربن است که در اثر کمبود اکسیژن با گرم کردن مواد آلی (مانند پوسته های نارگیل ، پوسته های گردو یا زغال سنگ) تولید می شود.
گرما رطوبت و گازهای به دام افتاده را از بین می برد و بسیاری از مواد آلی باقیمانده را خشک می کند.
همچنین مواد باقیمانده را با بار کمی سطح مثبت در اختیار شما قرار می دهد.
تزریق بی سولفیت سدیم (SBS) همچنین برای حذف کلر در بعضی از سیستم ها اغلب استفاده می شود.
این سیستم ها تمایل به هزینه بسیار کمتری نسبت به سیستم مخازن تحت فشار دارند که از کربن فعال استفاده می کنند.
با این حال ، تصفیه کربن فعال از این مزیت برخوردار است که یک فناوری غیرفعال و بدون خطر طبیعی “عدم درمان” است. حذف کلر با SBS ممکن است در واحدهای درمانی بعدی مانند Reverse Osmosis عوارض جانبی ایجاد کند و در برخی موارد رشد باکتریها را تشویق می کند. در طرف مقابل ، حذف کلر با استفاده از کربن فعال چنین پدیده ای را نشان نداد.
انواع فیلتر شنی

جذب:

حذف به دلیل پایبندی ناخالصی در رسانه ها. جذب به معنای حذف ناخالصی از مایع به سطح جامد است. ذره معلق متولد آب هنگام رخ دادن جذب به یک سطح جامد می چسبد. جذب با انسداد تفاوت دارد زیرا ذرات مسدود شده از یک جریان فرایند خارج می شوند زیرا برای عبور از یک محدودیت جسمی در محیط بسیار بزرگ هستند.
در بیشتر موارد ، ذرات جاذب تحت تأثیر فعل و انفعالات شیمیایی ضعیف قرار می گیرند که به آنها اجازه می دهد تا سطح یک جامد چسبیده باشند.
ذرات جذب شده به سطح یک رسانه معین متصل می شوند و به یک قسمت ضعیف از جامد تبدیل می شوند.
یک مثال بستر کربن فعال است که می تواند به دلیل توانایی جاذبه یا الکترو استاتیک ، ذرات معلق در دقیقه ، ذرات کلوئیدی و ارگانیک های محلول را از بین ببرد.ذرات را نگه دارید.
در صورت عدم وجود ضریب الکترواستاتیک ضعیف بین بار مثبت سطح کربن و بار منفی سطح ذرات ، این ذرات بین دانه های کربن عبور می کنند. ذرات همچنین می توانند در ساختار متخلخل کربن فعال شده در جایی که در آن ضعیف نگه داشته می شوند ، به دام افتند.
توجه داشته باشید که فیلتر کربن فعال در از بین بردن بیشتر ترکیبات آلی از آب بسیار کارآمد نیست و به ندرت از این روش استفاده می شود.

فیلتر ها :

اکسیداسیون: از بین بردن آهن و منگنز با استفاده از اکسیداسیون ، رسوب و تصفیه با حضور اکسیژن محلول و رسانه های سدیم.
آهن و منگنز معمولاً در آب موجود در آهن محلول (Fe2 +) و منگنز (Mn2 +) تشکیل می شوند.
برای جلوگیری از ریزش تجهیزات و فرآیندهای پایین دست آنها باید از آب خارج شوند.
اسمز معکوس (RO) اگر اکسیژن خارج از سیستم باشد ، می تواند هر دو یون را از بین ببرد.
این می تواند یک گزاره خطرناک باشد. حذف قبل از RO طرحی ایمن تر است. قبل از حذف آنها ، آهن و منگنز برای تولید محصولات نامحلول که با واکنشهایی از آب رسوب می کنند اکسیده می شوند.
با عبور آب از بستر رسانه های بایر ، یون های آهن و منگنز با اکسیژن موجود در آب که توسط سطح دانه های رسانه کاتالیز شده واکنش نشان می دهند و اکسیده می شوند. با اکسیداسیون ، یون های آهن و منگنز به فرم های نامحلول آهن (Fe3 +) و منگنز (Mn3 +) تبدیل می شوند.
سیر در عملیات دفع آهن مصرف نمی شود. عمل آرد با وجود اکسیژن محلول حداقل ۱۵٪ از آهن و pH بالا (بیش از ۶.۵) تقویت می شود.
وجود کلر و ماده آلی باعث کاهش بهره وری فیلتر می شود. بسیاری از رسانه های دیگر در بازار موجود است که کاربردهای مختلفی دارند و در زمینه حذف و تصفیه یک یا چند عنصر موجود در آب تصفیه شده تخصص دارند. ذکر چند مورد:

فیلتر شنی با ظرفیت گوناگون

فرآیند تصفیه:

مخازن با شن و ماسه یا سایر رسانه های تصفیه سست در برنامه های تصفیه صنعتی مبدل سازان کیمیا استفاده می شوند. این فیلترها با شستشوی مجدد رسانه ها پاک می شوند. در طی چرخه برگشت به روش ، بستر فیلتر برداشته می شود و سیال می شود تا ذرات جمع شده را از بین ببرد.
پس از چرخه برگشت به ماشین ، بستر فیلتر مجاز به حل شدن است. در حالی که حل می شود ، رسانه تخت فیلتر با سنگین ترین ذرات رسانه ای که در مرحله اول قرار دارند ، طبقه بندی می شوند و سبکترین ذراتی که در بالا قرار دارند. تخت فیلتر یک رسانه ای (شن و ماسه) متفاوت از فیلتر چند رسانه ای متفاوت است.
از آنجا که تمام ذرات شن و ماسه در یک بستر یک رسانه ای تقریباً دارای چگالی یکسان هستند، بزرگترین ذرات سنگین ترین و کوچکترین آنها سبکترین هستند. ذرات بزرگتر و سنگین تر در پایین قرار دارند ، در حالی که کوچکترین / سبکترین ذرات در قسمت بالا قرار دارند. اگرچه این ظرفیت فیلتراسیون بسیار کارآمد را فراهم نمی کند ، زیرا فیلتراسیون بیشتر در سطح فوقانی بستر فیلتر وجود دارد که فاصله بین ذرات رسانه کوچکترین است.
برای دریافت مشاوره و یا خرید فیلتر شنی با ما تماس بگیرید
اما به دلیل لایه فیلتراسیون تشکیل شده در بالای فیلتر ، از عبور ذرات کوچک و کوچکتر جلوگیری می شود که منجر به کیفیت بهتر خروجی است. تخت های رسانه ای دوگانه از دو یا چند رسانه تصفیه استفاده می کنند. رسانه ها تراکم هایی را انتخاب کرده اند تا اطمینان حاصل شود که تختخواب به روشی کارآمد تر مستقر می شود.
آنتراسیت ، بزرگترین ذره ، سبکترین (کمترین متراکم) است و در بالای آن قرار دارد.
فضاهای منافذ بزرگی را فراهم می کند که ذرات بزرگتر را به دام می اندازد و در ضمن اجازه می دهد تا ذرات کوچکتر به لایه های زیر سفر کنند. ماسه از نظر اندازه و چگالی متوسط است. به عنوان لایه میانی حل می شود. لایه ماسه ای ذرات با اندازه متوسط را فیلتر می کند در حالی که اجازه می دهد ذرات کوچکتر به لایه ماسه ای جریان پیدا کنند.
شن ، سنگین ترین (متراکم ترین) ، به عنوان لایه زیرین در یک ظرف فیلتر قرار دارد.
یک فیلتر دو رسانه ای برای حجم مشخصی از آب فیلتر شده به شستشوی کمتری نیاز دارد. ظرفیت فیلتر به میزان قابل توجهی در همان حجم از رسانه نسبت به یک بستر رسانه ای افزایش می یابد. کل تختخواب ، نه فقط سطح.

اصول عملکرد:

در حین کار ، آب تحت فشار وارد کشتی می شود و توسط توزیع کننده ورودی در لایه بالایی بستر رسانه توزیع می شود.
لایه های رسانه در بالای لایه ای از زیرپایه قرار دارند که از مونتاژ زیر تخلیه پشتیبانی می کند.
شن و ماسه کف کشتی را تا درز جوش پوسته مستقیم با سر پایین پر می کند ، و مونتاژ زیر تخلیه را می پوشاند.
زیرشاخه در تصفیه آب دخیل نیست. مونتاژ توزیع کننده پایین آب را جمع می کند و آن را از طریق خروجی سرویس هدایت می کند.
هنگامی که مقدار کافی از ذرات موجود در بستر رسانه جمع می شود ، فیلتر با چرخه شستشو تمیز می شود.
دریچه ها جریان آب را به داخل کشتی از طریق مونتاژ توزیع کننده پایین هدایت می کنند.
آب از طریق بستر رسانه جریان پیدا می کند و ناخالصی های خارج از کشتی را از طریق توزیع کننده ورودی و خروجی شستشوی پشتی حمل می کند.
برای دریافت مشاوره و یا خرید فیلتر شنی با ما تماس بگیرید
سرعت جریان برگشتی بسیار بالاتر از میزان گردش سرویس است. یک فیلتر رسانه ای به اضافه کردن مقوا کافی برای ایجاد بستر رسانه در طول چرخه شستشو نیاز دارد.
از یک سیستم تمیزکننده هوا اختیاری نیز می توان برای تمیز کردن بستر رسانه استفاده کرد.
سیستم تمیز کردن هوا در صورتی استفاده می شود که ناخالصی های موجود در بستر رسانه ها به خصوص دشوار باشند تا با استفاده از یک شستشوی معمولی نرم شوند.
این اغلب در مواردی است که پلیمرها برای افزایش کارایی بستر رسانه اضافه می شوند. برای تمیز کردن بستر رسانه ، رگ تخلیه می شود و هوا در زیر زهکشی و از طریق بستر مدفوع دمیده می شود و باعث می شود ذرات فیلتر ناخالصی های دیگری را از هم جدا کنند.
بعد از چرخه تمیز کردن هوا ، مخزن دوباره پر می شود و چرخه برگشت به منظور حذف ناخالصی های سست و طبقه بندی مجدد رسانه ها انجام می شود. مرحله برگشت شستشو که به دنبال یک تمیز کننده هوا انجام می شود کوتاه تر است و از آب کمتری نسبت به یک چرخه برگشت نرمال استفاده می کند.
حالت های عملکرد زیر برای فیلتر چند رسانه ای در زیر شرح داده شده است:
  • سرویس عادی
  • تخلیه سیستم هوا
  • تمیز کردن سیستم هوا
  • شستشو کامل مخزن

خدمات عادی:

  • پیکربندی دریچه و جریان آب برای سرویس عادی:
  • دریچه ورودی سرویس (برای تأمین تأمین آب فیلتر شده)
  • خدمات باز کردن شیر خروجی (برای تهیه آب فیلتر شده به تجهیزات پایین دست)
  • شیر ورودی ورودی با شستشوی بسته شده (برای جلوگیری از جاری شدن آب در پایین دست) بدون اینکه فیلتر شود
  • شستشوی خاموش (شیر خروجی بکسل بسته شده (برای جلوگیری از ورود آب ورودی به آب)
  • شیر خروجی آبکشی بسته شده (برای جلوگیری از خروج آب فیلتر شده از رگ و رفتن به زهکشی)
  • شیر ورودی هوا برای تمیز کردن هوا بسته شده است (برای جلوگیری از ورود هوا به داخل کشتی)

تخلیه برای تمیز کردن سیستم هوا (اختیاری):

قبل از استفاده از سیستم تمیز کننده هوا بر روی رسانه ها ، سطح آب باید به چند اینچ بالاتر از بالای رسانه کاهش یابد. پیکربندی شیر ذکر شده در زیر در چرخه تخلیه سیستم فیلتر رسانه استفاده می شود.
  • شیر ورودی دریچه خدمات بسته شده است (برای جلوگیری از ورود آب به داخل کشتی)
  • دریچه خروجی سرویس (برای تأمین آب فیلتر شده به تجهیزات پایین دستی)
  • سرویس شیر آب خروجی بسته (برای جلوگیری از ورود آب فیلتر نشده به تجهیزات پایین دستی)
  • شیر برگشتی شیر آب ورودی (به مانع از ورود آب به داخل کشتی)
  • دریچه خروجی برگشت به شستشو (برای ورود هوا به عنوان تخلیه آب از داخل کشتی)
  • شیر آب خروجی را بشویید (برای اینکه آب به تخلیه و پایین آمدن سطح آب برسد)
  • تمیز کاری بسته (برای جلوگیری از ورود هوا به کشتی در محل اشتباه) وقتی آب به حد مناسب برسد ، می توان چرخه تمیز کردن هوا را آغاز کرد. قبل از خاموش کردن سطح با مسیریابی لوله خروجی شستشو تا سطح بالای تخت رسانه تنظیم می شود.

فیلتر شنی افقی

سیستم تمیز کننده هوا (اختیاری):

سیستم تمیز کننده هوا ، این بخش را باید با دقت بیشتری نسبت به چرخه شستشو بخش قبلی تمیز کرد.
شیر دریچه ورودی سرویس بسته شده است (برای جلوگیری از ورود آب ورودی به کشتی در طی چرخه تمیز کردن هوا)
سرویس شیر خروجی بسته (برای جلوگیری از آلودگی آب کثیف تجهیزات جریان پایین)
شیر ورودی ورودی برگشت به حالت بسته (برای جلوگیری از ورود آب ورودی به کشتی در طی هوا چرخه تمیز کاری)
دریچه خروجی بک گراند باز شده (برای اجازه خروج هوا از کشتی)
شیر خروجی آبکشی بسته شده (برای جلوگیری از آب از تخلیه)
دریچه ورودی آب تمیز هوا باز شود (برای تأمین نیروی هوایی سیستم سیستم تمیز کننده هوا برای یک زمان مشخص).
قبل از استفاده از سیستم تمیز کننده هوا ، کشتی باید تخلیه شود تا سطح آب دقیقاً بالای بالای بستر رسانه باشد.
پس از تمیز کردن سیستم هوا ، فیلتر را باید با آب دوباره پر کنید و دوباره شستشو دهید تا ناخالصی های سست شده را از بین ببرد.
پس از اتمام تمیز کردن هوا ، کشتی از طریق دریچه ورودی برگشت به واشر دوباره پر می شود.

شستشوی پشتی:

چرخه برگشت به کار می رود برای حذف ناخالصی هایی که در بستر رسانه جمع آوری شده اند.
در طول چرخه شستشو ، دریچه ها جهت معکوس کردن جریان آب، کارکرد طبیعی دارند.
با جریان کافی ، ناخالصی ها از بستر رسانه شل می شوند و از طریق توزیع کننده ورودی و ورودی سرویس از کشتی عبور می کنند. بستر رسانه باید ۳۰٪ گسترش یابد تا کارواش پشتی مؤثر باشد. برای جلوگیری از فرار ذرات فیلتر از رگ ، توزیع کننده ورودی باید به اندازه کافی بالاتر از بالای بستر منبسط باشد.
در صورت فیلتر دستی ، اپراتور شروع فرآیند برگشت به روش دستی را انجام می دهد.
در صورت فیلتر اتوماتیک ، فرایند شستشوی بطور کلی از طریق تایمر یا سوئیچ فشار دیفرانسیل آغاز می شود.
در فیلتر اتوماتیک استاندارد مبدل سازان کیمیا ، شستشوی تایمر مبتنی بر تایمر ارائه شده است.
تنظیمات شیر ها و درچه ها هنگام شست و شو:
  • دریچه ورودی سرویس بسته شده است (برای جلوگیری از جاری شدن آب ورودی در برابر جریان آب برگشتی)
  • شیر خروجی سرویس بسته شده (برای جلوگیری از آلودگی آب کثیف کثیف از تجهیزات پایین دست)
  • دریچه ورودی برگشت به شستشو (برای تأمین آب برای شستشوی بستر رسانه)
  • دریچه خروجی برگشت به شستشو (برای تنظیم سرعت جریان و دور ریختن آب شستشوی پشتی به بیرون زهکشی)
  • شیر خروجی را بشویید که بسته شود (برای جلوگیری از آب در حال تخلیه)
  • شیر ورودی شیر تمیز هوا بسته شده است (از ورود هوا به سیستم جلوگیری کنید)
  • شیر دریچه ورودی سرویس بسته شده است (برای جلوگیری از جاری شدن آب ورودی در برابر جریان برگشت آب شستشو)
  • سرویس شیر خروجی بسته (برای جلوگیری از آلودگی آب کثیف کثیف از آلودگی تجهیزات پایین دست)
  • شیر سوئیچ ورودی برگشتی (برای تأمین آب برای شستشوی بستر رسانه).
  • دریچه خروجی برگشت به شستشو (برای تنظیم سرعت جریان و دور ریختن آب شستشوی پشتی به بیرون زهکشی)
  • شیر خروجی را بشویید که بسته شود (برای جلوگیری از آب در حال تخلیه)
  • شیر ورودی شیر تمیز هوا بسته شده است (از ورود هوا به سیستم جلوگیری کنید)
  • شیر دریچه ورودی سرویس بسته شده است (برای جلوگیری از جاری شدن آب ورودی در برابر جریان برگشت آب شستشو)
  • سرویس شیر خروجی بسته (برای جلوگیری از آلودگی آب کثیف کثیف از آلودگی تجهیزات پایین دست)
  • شیر سوئیچ ورودی برگشتی (برای تأمین آب برای شستشوی بستر رسانه).
  • دریچه خروجی برگشت به شستشو (برای تنظیم سرعت جریان و دور ریختن آب شستشوی پشتی به بیرون زهکشی)
  • شیر خروجی را بشویید که بسته شود (برای جلوگیری از آب در حال تخلیه)
  • شیر ورودی شیر تمیز هوا بسته شده است (از ورود هوا به سیستم جلوگیری کنید)
پس از اتمام مراحل شستشو ، میتوان دستگاه را مجدد راه اندازی کرد.

شستشو:

چرخه شستشو برای از بین بردن هرگونه آب شستشوی باقیمانده در بستر رسانه استفاده می شود. حالت شستشو همانند حالت سرویس است ، به جز اینکه آب به جای سرویس دهی برای تخلیه ارسال می شود. پیکربندی دریچه ذکر شده در زیر در مرحله شستشو سیستم فیلتر چند رسانه ای استفاده می شود:
  • شیر ورودی شیر ورودی سرویس (برای تأمین منبع آب برای مرحله آبکشی)
  • شیر خروجی سرویس بسته شده (برای جلوگیری از آلوده شدن آب کثیف جریان آب تجهیزات)
  • شیر ورودی دریچه برگشتی بسته شده است (برای جلوگیری از ورود آب ورودی به داخل ناحیه در محل اشتباه)
  • دریچه خروجی برگشت به شستشو (برای جلوگیری از خروج آب از کشتی در طی مرحله شستشو)
  • دریچه خروجی شستشو را باز کنید (برای از بین بردن آب شسته شده کثیف برای تخلیه)
  • شیر ورودی شیر تمیز هوا بسته شده است (برای جلوگیری از ورود هوا به سیستم) پس از چرخه شستشو ، می توان مخزن را به حالت عادی برگرداند.

نوع فیلتر ها:

فیلتر های سری صنعتی مبدل سازان کیمیا به طور عمده با توجه به رسانه های استفاده شده طبقه بندی می شوند مانند:
  • فیلتر های شن و ماسه
  • فیلتر های دوتایی یا فیلتر های شن و ماسه / آنتراسیت
  • فیلتر های کربن فعال
  • فیلتر های مایع
بسته به نوع کارکرد ، این فیلتر ها را می توان بعنوان موارد زیر طبقه بندی کرد:
  • فیلتر های دستی
  • فیلتر های اتوماتیک IF

فیلتر های شنی:

رفع کدورت و مواد جامد معلق از منابع آب آلوده مانند چاههای عمیق و منابع آب شهرداری.
اغلب مورد استفاده در بالادست سیستم های اسمز معکوس و ضد ویروس سازی است.
فیلتر های مضاعف یا ماسه سنگ / آنتراسیت: نمکی از کدورت و مواد جامد معلق از منابع آب آلوده به شدت مانند:
آب خاکستری و تصفیه فاضلاب خانگی است. همچنین از سر فیلتر های دو مرحله ای به عنوان فیلتر های سفت و سخت استفاده می شود.

فیلتر های کربن فعال:

دفع کلر آزاد در بالادست از RO یا گیاهان نرم کننده و از بین بردن بو و بو از منابع آب آلوده به آرامی.

فیلتر های Brim :

دفع آهن و منگنز از منابع آب آلوده.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *