عدسی مخزن

عدسی مخزن چیست؟

برای ساخت مخزن تحت فشار یا تانکر ذخیره سوخت، به عدسی مخزن مورد نیاز است. عدسی مخازن تحت فشار یکی از اجزای اصلی مخازن است که طراحی آن بر اساس استانداردهای طراحی و الزامات مخازن می باشد. برای ساخت عدسی مخزن روش های مختلفی برای ساخت وجود دارد. روش ساخت عدسی با توجه به نوع عدسی و سایر پارامترها قابل انتخاب است. عدسی مخزنی به اشکال مختلفی ساخته و تولید می شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • عدسی نوع a: این نمونه از عدسی ها معمولا در سرپوش پایینی برج ها قابل استفاده هستند.
  • عدسی نوع b: این نوع عدسی ها به صورت قطعه میانی در عدسی های کروی استفاده می‌شوند.
  • عدسی نوع c: این عدسی ها به عنوان سرپوش در مخازن اتمسفری استفاده می‌شوند.

 

عدسی مخزن کروی
عدسی مخزن کروی

عدسی مخزن و شناخت انواع آن

برای ساخت مخازن ذخیره و همچنین میکسر های آهنی و استیل و عدسی مخزن استیل عدسی های گوناگونی وجود دارد.

عدسی ها دارای جنس آلیاژی مختلفی می باشند مانند آهن با گرید های St37 یا A516 و همچنین استیل با گرید ۳۰۴ و ۳۱۶

انواع عدسی های مخازن:

  1. فلنجی (flanged only heads) 
  2.  بشقابی (flanged STD.dished & flanged shallow dished)
  3. بشقابی مطابق با کد flanged& dished heads (torispherical) ASME)
  4. بیضوی (الپتیکال) مطابق با ellipsoidal heads) API , ASME)
  5. عدسی نیم کروی (hemispherial heads) 
  6. عدسی مخروطی و نیم مخروطی (conical & toriconical heads) 

در شکل زیر تصویر عدسی ها را مشاهده می نمایید

انواع عدسی مخزن

۱. ساخت عدسی فلنجی مخزن

این عدسی نوعی عدسی تخت است که تغییر تدریجی در لبه ها باعث کاهش در تنش موضعی آن شده است. ساخت این عدسی بسیار اقتصادی است و در واقع ارزانترین نوع عدسیها نوع فلنجی آن است. این نوع عدسی بطور وسیعی برای سرپوش مخازن ذخیره در فشار اتمسفریک و برای مایعاتی که فشار بخار کمی دارند( مانند نفت، بنزین،…) بکار می رود.

۲. بشقابی

اگر شعاع عدسی بزرگتر از قطر خارجی اش باشد این نوع عدسی بشقابی نامیده می شود. این نوع عدسی مطابق با کد ساخته نمی شود و از ورق بصورت بشقابی در آورده می شود. استفاده عمده آنها در ساخت مخازن ذخیره می‌باشد. در این نوع عدسی دو شعاع وجود دارد.

Knuckle : شعاع گوشه ای ، که برای کم کردن تنشهای موضعی در اتصال عدسی به پوسته در نظر گرفته می شود.

Crown : شعاع اصلی یا شعاع پروفیل عدسی

 

عدسی بشقابی

۳. بشقابی مطابق با کد ASME

با کم کردن تنشهای موضعی در گوشه ها ، می توان میزان تحمل فشار را برای عدسی های بشقابی افزایش داد. این کار با شکل دادن عدسی بطریقی که شعاع گوشه حداقل دو برابر ضخامت عدسی باشد امکان پذیر است. این نوع عدسی ها برای مخازن تحت فشار در محدوده ۱۵ الی ۲۰۰ پوند بر اینچ مربع استفاده می شوند. در فشارهای بالاتر از ۲۰۰ پوند عدسی های نوع بیضوی از نقطه نظر اقتصادی کاربرد بهتری دارند.

۴. بیضوی (الپتیکال) مطابق با API , ASME

این نوع عدسی نسبت به نوع بشقابی برای ساخت مخازن با فشار ۲۰۰ پوند ترجیح داده می‌شوند. این عدسی‌ها توسط پرس و در قالب‌هایی با شکل بیضوی فرم داده می شوند. در صورتی که نسبت قطر بزرگ به کوچک ۲:۱ باشد مقاومت عدسی تقریباً برابر با مقاومت استوانه بدون درز با قطر مشابه است. به همین دلیل اغلب سازندگان این نسبت قطری را رعایت می کنند . عمق بیضی قطر کوچک و برابر ۴/۱ قطر داخلی عدسی است

حجم این نوع عدسی نیز از فرمول زیر بدست می آید:

V=0.000076di3

قطر داخلی مخزن = di

۵. نیم کروی

برای یک ضخامت یکسان این نوع عدسی در بین عدسیهای فرم دار قویترین نوع است. این عدسی‌ها می‌توانند در برابر فشاری تا ۲ برابر فشاری که یک عدسی بیضوی با همان ضخامت می‌تواند تحمل کند مقاومت کنند. هزینه فرم دهی این نوع عدسی از انواع دیگر بیشتر است. انواع ساخته می شوند . اندازه های بزرگ forging و انواع بزرگتر به روش spinningکوچک به روش این نوع عدسی با تکه تکه ساختن و جوش دادن در محل نصب ساخته می شوند. عدسی‌های کروی بطور وسیعی برای ساخت مخازن تحت فشار سنگین بکار می‌روند.

۶. مخروطی و نیم مخروطی

عدسی‌های مخروطی بطور کلی در تجهیزات فرآیندی مثل Spray driers ،Evaporators و … بکار می‌روند. خاصیت ویژه این مدل از عدسی ها در انباشت و تخلیه مواد جامد است. کاربرد رایج دیگر مخروطی ها مسیر ساختن تغییر قطر آرام بین دو بخش با قطرهای متفاوت در مخازن فرآیندی است. روش ساخت این نوع عدسی رول کردن ورق مطابق با زاویه مخروط است. این عدسی ها به دلیل اینکه از ورق صاف تهیه شده و تنش های ایجاد شده در گوشه ها یکنواختند استفاده زیادی در ساخت مخازن تحت فشار دارند.

۷. انواع دیگر عدسی مخزن

سه نوع عدسی دیگر مطابق با آنچه در شکل زیر دیده می شود ساخته می شوند:

نوع (a) اکثراً در سرپوش پائینی برجها استفاده می شوند.

نوع (b) بعنوان قطعه میانی عدسیهای کروی استفاده می شود وگاهی نیز برای مخازنی که استفاده از فلنج درآنها عملی نیست کاربرد دارد.

نوع (c) بعنوان سرپوش مخازن اتمسفری بکار گرفته می شود و در اندازه های ۱۸ الی ۱۳۲ اینچ ساخته می شود.

عدسی مخزن از انواع دیگر

کپ و عدسی های مخازن

مبدل سازان کیمیا با داشتن بیش از بیست سال سابقه در تولید عدسی‌های مخازن تحت فشار به روش گرم، اولین تولید کننده در ایران بوده و تاکنون خدمات شایانی به صنایع و صنعتگران عزیز کشورمان انجام داده است مجموعه ما کپ و عدسی‌ها رادر ظرفیت‌های مختلف طراحی و تولید می‌کند.

ظرفیت‌های عدسی مخازن

  • تولید کپ و عدسی ها مطابق استانداردهای ASMI Sec. VIII-I & VIII-II, BS-5500, DIN, ASME B-16.9
  •  حد اقل ضخامت ۵ میلیمتر و حداکثر ضخامت ۱۰۰ میلیمتر
  •  حداقل قطر ۳۵ میلیمتر و حداکثر قطر ۲۰۰۰ میلیمتر به روش گرم و یکپارچه
  •  از قطر ۲۰۰۰ میلیمتر الی ۵۵۰۰ میلیمتر به روش سرد و حداکثر ضخامت ۳۵ میلیمتر

مبدل سازان کیمیا امکان تولید عدسی مخزن برای قطرهای بالاتر از ۲۰۰۰ میلیمتر و با ضخامت های بالاتر از ۳۵ میلیمتر میباشد و همچنین عدسی ها مختلف در انواع ظرفیت ها را طبق سفارش و نیاز شما تولید می‌کنند کافیست درخواست خود را کارشناسان ما ارسال کنید.

دانلود نقشه عدسی کروی

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *